58 מוזיאון ארץ ישראל

ביתן קדמן למטבעות


 סיור וירטואלי 360°

 

 שימו לב, הביתן יהיה סגור בין התאריכים 21-23 ביוני לצורך הקמת תצוגה חדשה.

 

התצוגה מגוללת את סיפור אמצעי התשלום מראשיתם ועד לימינו, תוך שימת דגש על תולדות ארץ-ישראל בראי המטבע.

התצוגה מחולקת לחמישה מדורים:

 

בטרם היות המטבע

במדור זה מוצגים חפצים שונים ששימשו אמצעי תשלום בחברות שטרם ידעו מטבעות. בחברות אלו נהגו לרוב סחר חליפין ושקילת מטילי מתכת במאזניים. תקופת המקרא מיוצגת בתערוכה במובאות מספר בראשית וסיפור קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו.

 

ראשית המטבע - מטבעות היוונים

המצאת המטבע במאה ה-6 לפנה"ס שינתה את פני המסחר בעולם העתיק. אמצעי תשלום מהפכני זה, שראשיתו בלידיה שבאסיה הקטנה, התפשט במהירות בכל רחבי העולם היווני. במדור זה מוצגים מטבעות יווניים מהמאות ה-6 עד ה-1 לפנה"ס, ובפרט מהמאות ה-5 וה-4 לפנה"ס, המהווים ברמתם האמנותית את גולת הכותרת בטביעת המטבעות בימי קדם. מטבע הכסף האתונאי, שעליו מופיעים האלה אתנה וינשוף, היה למטבע החשוב ביותר בשוקי האגן המזרחי של הים התיכון. כמו כן מוצגים במדור זה מטבעות הממלכה הפרסית, מטבעות אלכסנדר מוקדון, מלכי בית תלמי ובית סלבקוס, ששלטו לסירוגין בארץ-ישראל.

 

מטבעות ארץ-ישראל

במדור זה מוצגים מטבעות שנטבעו בארץ-ישראל על ידי רשויות יהודיות או נוכריות למען היהודים, למן המאה ה-4 לפנה"ס ועד המאה ה-2. ביניהם: מטבעות התקופה הפרסית עם סדרת מטבעות "יהד" (שמה של פחוות יהודה בימי שלטון פרס), ומטבעות החשמונאים, שהם המטבעות הריבוניים הראשונים של שליטים יהודים בימי קדם. ביניהם מטבע מיוחד, המתאר את מנורת שבעת הקנים, אשר הוטבע בידי אחרון השליטים החשמונאים, מתתיהו אנטיגונוס. מטבעות שושלת בית הורדוס: כאן ניתן לראות זו הפעם הראשונה דיוקנים של שליטים יהודים כמו פיליפוס בנו של הורדוס, אגריפס הראשון ואגריפס השני. בין מטבעות מלחמת היהודים ברומאים נמצאים ה"שקלים העבריים" המצטיינים ביופיים ומסמלים את עצמאות העם. לידם מוצגים מטבעות הנציבים הרומיים ביהודה ומטבעות "יודיאה קפטה" ("יהודה השבויה"), שטבעו הרומאים לאחר חורבן הבית. מטבעות בר-כוכבא חותמים את סדרת מטבעות היהודים בעת העתיקה.

 

ארץ-ישראל בצל הממלכות

ממלכות רבות שלטו בארץ-ישראל במשך הדורות, אך מכולן הטביעה הממלכה הרומית את החותם הבולט ביותר. 37 ערים בארץ-ישראל ועבר-הירדן טבעו מטבעות, ביניהם יצוינו מטבעות איליה קפיטולינה היא ירושלים הרומית. התפתחות הנצרות הביאה לשינוי מהותי, כשאת מקום הדגמים הפאגאניים תופסים נושאים נוצריים כמו הסמל של ישו והצלב. עם עליית האימפריה הביזאנטית ערך אנסטסיוס הראשון רפורמה בתחום המטבעות וטבע מטבע פוליס בת 40 נומיות על חלקיה, ובכך אנו עדים לראשונה לציון שיטתי של ערכי מטבעות. לאחר כיבוש הארץ בידי הערבים, בימי הח'ליף האומיי עבד אלמלכ אבן מרוואן, נערכה רפורמה נוספת - נקבעו יחידות המטבע ונאסר על הטבעת דמויות מכל סוג שהוא. מטבעותיו, הנושאים כתובות דתיות, היו לאב טיפוס שהתמיד במשך מאות שנים. משהשתלטו הצלבנים על המזרח, הם טבעו בעיקר מטבעות כדוגמת אלו שבארצות מוצאם.

 

מימי הביניים עד לזמננו

לאחר התבוסה שנחלו הצלבנים מידי בייברס, השתלטו המוסלמים שוב על ארץ-ישראל. האיובים, הממלוכים והעות'מאנים שלטו בה עד ראשית המאה העשרים. בשלהי התקופה העות'מאנית השתמשו תושבי הארץ במטבעות תורכיים ואירופיים, ואילו היהודים השתמשו לצרכים פנים-קהילתיים גם באסימוני המושבות הראשונות. בראשית המנדט הבריטי בארץ עדיין עברו כאן לסוחר המטבעות המצריים, אולם בשנת 1927 החלו לטבוע מטבעות מנדטוריים.

המטבעות שהוטבעו עם קום מדינת ישראל מבטאים את הקשר ההיסטורי בין המדינה המתחדשת ומורשתו העתיקה של העם. הדגמים, המופיעים על המטבעות, שאולים ברובם מהמטבעות היהודיים הקדומים.

 

 

מוצג מיוחד - מחווה נומיסמטי לאלברט איינשטיין   

 

מדליות מלחמת העולם הראשונה - תצוגת קבע

 

הבנק של ולירו - תצוגת קבע